Sunday, January 4, 2009

Max Housing Loan U Can Afford

Ramai yang bertanya kat aku macamana nak tau berapa loan yg kita boleh pinjam daripada bank. Aku tak tau la macamana bank kira. Ikut cara aku senang je, pegi mana-mana bank, jumpa officer yg duduk kt meja tu (bukan yg kat kaunter) lepas tu ceritalah kt dia yg kita ni nk beli rumah lelong, so nak tau berapa loan max yg kite boleh dpt.

Dengan senang hati banker tadi akan bertanya detail tentang gaji, saving & komitmen kita. Lepas tu dia akan kirekan anggaran nye jumlah yg kite dpt pinjam. Senang kan? Mana2 bank pon lebih kurang sama je.

Aku cuti hari ni sampai Rabu. Teman anak yg first time ke sekolah. Maklumla ibu mithali kan...ahaks! Tapi keje-keje ejen tetap jalan.

Sabtu lepas Wan (register under aku) menang bid untuk rumah flat di Sri Nilam Ampang. Alhamdulillah. Tahniah Wan! Bhg ko tetap ade bila aku dpt komisyen tu nanti. Thanks sebab sudi register bwh aku. :) Wan bidding drpd rm55k naik ke rm57k. Lega sbb lawan dia bajet ciput je. So dptla kat dia. Rumah tu kosong so bolehla buat apa2 yg patut & masukkan tenant cepat2...huhuhu ni paling best sbb dpt collect duit sewa free2 je sbb installment pon belum start bayo lagik... best..best... Lepas tu bolehla jual/refinance/home extra kan rumah tu utk dptkan modal balik... rolling jgn x rolling... :D

10 comments:

Fara, setahu wida.. max loan is 45%.. tp xsure termasuk commitment lain ke tak macam kereta, etc..

This comment has been removed by the author.

biasanya bank akan consider bayaran bulanan hutang kiter 1/3 dari gaji dan pendapatan sampingan yang dibuktikan. ini termasuk la utang rumah lain, utang kereta dan personal loan. kalau gaji 3 ribu tp installment kereta pun dah rm600, sendiri mau ingat la.. ader balance rm400 je.. installment sebulan rm400 cuma untuk loan dlm anggaran 80 ribu ke 100 ribu kan..hm, tu pentingnya kiter beringat2 biler nak wat beli kereta atau personal loan. Tpi ni anggaran je la.. apa2 pun tpulang pd bank tu. of course status majikan kiter dan jenis pekerjaan pun main peranan gak.

saya biasanyer suka gi website bank. biasanyer diorg ader sediakan financial tools spt loan repayment calculator (which is also dlm blog fara dan blog saya) dan juga tahap max loan yg kiter leh apply lagi.

Yup tapi tu semua anggaran je.. kalau kasi loan agreement pon insyaAllah boleh di masukkan sekali sebagai income...saving yg byk pon boleh jugak sbg support documents

selalunya monthly comitment boleh sehingga 70%. kalau lebih dari tue barulah boleh gunakan tenant aggrement untuk tinggkatkan jumlah income.

mm dah byk version ni... wida 45%, rohaniah 1/3, keown 70% wow! sbb tu aku suggest p bank je tanya lagi tepat... sbb aku nye loan pon dah menjangkau 70% drpd income...huhu

versi aku lak.. 75%.. hahah.. lain bank, lain requirement dan lain cara pengiraan komitmen. Bagi pelabur2 baru, cuba ikut 50% dulu. Kena ambil kira komitmen terhadap kredit kad, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah dan lain2 pinjaman lagi la.

farah,
nk tanyer sri nilam low cost ada restrictigon on household income tak?
gaji aku mmang lbh had utk low cost?
ada sri nilam nk lelong..kalu ok ingat nk masuk mungkin pakai farah punye service
pls advise.btw my name is nazri...

Salam Nazri,
Sila hubungi Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) utk kemusykilan anda. TQ!

wokeh...44k RP tertarik menarik kau memang gebong

Blog Widget by LinkWithin

.