Thursday, September 11, 2008

Soalan drpd pembaca blog

Soalan

1. Jika saya ingin survey rumah lelong, ape yang perlu saya survey? selain lokasi...
2. Jika saya menang bid, selain setelkan harga umah, ada x caj2 lain lagi? (selain bil-bil tertunggak).
3. Reserve price tu bukan harga minimum kan?umah tu akan mula dilelong dengan harga yg lebih rendah dari reserve price kan?
4. Adakah terdapat apa-apa implikasi/perbezaan kalau saya mohon for personal loan untuk bayar rumah, instead of guna housing loan (ni utk kes rumah yg murah je, cth around 20-40k)
5. Rumah putrajaya tu yg kat apartment presint 11. Reserve price dia RM75k. Saya tgk dalam blog akak. Tapi kalau ikutkan blog akak tu, auction date dia dah lepas dah. Still available ke?

ok..thank u kak..jazakallahu khoiran kasira..

Jawapan :

1. Selain lokasi, su kena survey ramai ke orang kat situ, kadar sewa, maintenance & kebersihan, ada org ke dalam rumah tu? boleh masuk ke? rumah ok ke? Kalau kena baiki agak2 la berapa kosnya.
2. Caj lain ialah lawyer fee, cara kira boleh kira kat sini. Untuk loan agreement fee pon ada, tapi kalau amik loan Zero Cost makanye bank yg akan bayar fee tu.
3. Reserve price adalah harga minimum. Kalau ada lebih daripada seorang pembida, pembida-pembida akan berlawan untuk mendapatkan hartanah tersebut. Pelelong akan menaikkan harga sebanyak rm 1k dan pembida yang bersetuju akan mengangkat tangan. Pembida dengan harga tertinggi akan mendapat hartanah tersebut. Hati-hati jgn bida lebih drpd bajet/harga semasa.
4. Jika memohon personal loan interestnye sgt tinggi banding dgn housing loan. Tapi kalau in short term rasanye ok. Kalau long term biasa amik housing loan.

Rumah Putrajaya tu ari tu xde org bid, so still ada tapi x tau bila tarikh lelong akan datang. InsyaAllah harga nye turun lagi 10% utk lelongan akan dtg.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin

.