Monday, April 6, 2009

Saingan sengit untuk FC, Ampang dan cerita ulat

Kelmarin (4 April 2009) aku & klien aku Ady serta wife & baby pegi auction di Hotel Equatorial Jln Sultan Ismail kalau x silap... aku tumpang kete dia je... hehehe maklumla buta jalan. Pegi sekali kan senang... boleh kenal2... bincang2 strategi... Dalam kol 10am kitorang dah sampai sana... Boleh tahan jugak ramai orang yang datang... makin gawat ni... makin ramai org beli rumah... dan yg paling aku bangga... bilangan orang Melayu pon boleh tahan ramai jugakla... dolu2 kan orang kata auction rumah ni biasanya paling ramai kaum tu la kan... paham2 jelah...

Siapa kata gawat kena simpan duit byk2... ramai jugak yg beli rumah... time ni sememangnye masa yg paling sesuai utk beli rumah... dgn BLR yg rendah gile... mmg cun lah org kata kan... anyway sendiri punye duit... sendiri punya pilihan la kan... aku hanya bagi salah satu pilihan saje... org bijak pandai kata... diversify... jgn letak telur dlm satu bakul je... so pandai2 la pilih pelaburan2 yg ok...

Sedang kitorang tunggu 10.30am lepas habis register tu kan... duduk2 la situ minum2... Ady nak bid FC Ampang untuk duduk sendiri... Tapi ramai le yg masuk... so tawakkal jelah kan... Tiba2 ade sorang lelaki berbangsa Tiong Hua (aku namakan A) dtg kat aku... tanya aku... masuk FC ke? Aku pon jwbla ha aa... dgn tulusnye...hahaha dia kata dia pon nk masuk FC... buat apa kite nk lawan... bla bla bla... kite settle luar jelah bla bla bla... Aku kata kt dia masalahnye bukan kite dua je yg masuk FC, ramai lagi... so dia pon blah...

Tak lama tu dia dtg balik, kata dia da jumpa lagi sorang nk bid FC. Org tu (aku namakan B) sanggup bagi rm1k kalau aku tarik diri. So aku pon tanyala klien aku. Discuss2 kami amik keputusan lawan tetap lawan sbb diorang mintak lebih 1k drpd klien aku pasal klien aku nk jugak rumah tu... Lepas tu aku tengok si A tu baru nk register...huh apa cerite dia ni? Ulat ke?

So masukla dalam dewan, A dgn B duduk dekat je dgn kitorang... A masih x putus asa... dtg duduk sebelah Ady... ayat2 dia...huh desperate gile... dia setuju kalau Ady nk bagi sorang rm1k... so Ady tanya aku... aku kata ok je kalau Ady boleh dpt RP... bila Ady kata ok... barulah si A tu berenti mengayat...

Tiba giliran FC, tengok2 ade 6 org bidder... fuh... aku dah agak dah... mmg lebih drpd 3... saingan punyelah sengit dan mendebarkan... at last klien aku menang @135k. RP 117k. Takpe. Ady kata still dalam bajet & nampak diorang happy sangat menang rumah tu (maklumla untuk duduk sendiri...) Rumah tu kosong tapi biasala kan rumah tinggal... adalah benda2 nk kena baiki... hopefully x bykla...

Tahniah Ady & wife! Juga kt baby yg comel tu... Thanks jugak sebab susah2 hantar aku balik sampai depan rumah... hehehe... Balik tu x nampak dah bayang si A... frust la tu x dpt rm1k... huhuhu... Ini mcm punye org pon ade ke...

2 comments:

Fara...sebb baik tak layan ulat nie...diorang nie mana2 ader....memang full timer tuh...neyebbuk je...nak senang mudah...

hehehehe.......mmg saat2 sebelum auction tu mendebarkan....tak tahu kenapa....sama macam nak masuk exam...kalau menang....bla2...kalau kalah tak kisah sangat.....anyway...tahniah....semoga lepas ni byk lg pengalaman utk bid rumah...matt tahniah loan TBR dah approve...

Blog Widget by LinkWithin

.