Wednesday, June 20, 2012

Soalan dan Jawapan: Pertanyaan berkenaan rumah lelong

Salam Fara,

Saya nak tanya skit pasal Hot Auction Property posted in your blog. Kalau ikut Fara, property area mana yg Fara akan rekomen untuk bid and why. Sebab saya tengok banyak sgt property yg menarik. So utk property auction ni, biasanya Fara akan charge RM200 based on the bidding ke atau camne ???

Saya ada confuse skit,

1) Some of the property ada restriction: bumi lot.. maknanya hanya bumi sahaja boleh masuk bidding kan?

2) So kalau kita menang bid, lepas tu nak jual semula.. kita kena cari Bumi buyer only, Am I right? Tak boleh jual pada Non Bumi, kan?

3) Kalau hakmilik strata bagi harta masih belum dikeluarkan contoh unit apartment/condo, apa kah jadi masalah kalau kita menang bidding ni.

4) Dan adakah menjadi masalah kalau nak jual semula jika kita dah ada pembeli.

TQ

Jawapan:

Salam tuan yang bertanya, saya cuba jawab semua soalan sebaik mungkin:

Soalan yang mana satu saya akan rekemen adalah sangat subjektif. Ia bergantung kepada bajet, lokasi, ROI dan lain-lain. Sebaiknya pilih harga di dalam bajet tuan dan lokasi yang paling dekat dengan tempat tinggal tuan serta memberi ROI lebih daripada 8%.

Caj rm200 dikenakan hanya jika saya dilantik menjadi wakil pembida dan perlu turun ke dewan lelongan. Jika pembida pergi membida sendiri, maka tiada caj dikenakan.

1) Ya.

2) Ya.

3) Tidak menjadi masalah untuk kebanyakan bank. Ada juga bank (kebanyakannya oversea bank) yang tidak mahu memberi pinjaman untuk rumah yang lebih daripada 15 tahun dan masih tidak mempunyai strata title. Untuk belian tunai memang tiada masalah.

4) Tidak menjadi masalah untuk kebanyakan bank. Ada juga bank (kebanyakannya oversea bank) yang tidak mahu memberi pinjaman untuk rumah yang lebih daripada 15 tahun dan masih tidak mempunyai strata title. Untuk belian tunai memang tiada masalah.

Harap membantu :)

Klik LIKE kalau suka entri ni :)

4 comments:

Jawapan no 3 and no 4 sama je. Rasanya mungkin ada jawapan lain.

Silakan berkongsi jika tuan ada jawapan lain :)

teringin juga belajar part2 lelong ni.. one day,one day...

p.s ; tak suka word verification

Blog Widget by LinkWithin

.