Wednesday, August 15, 2012

Soalan dan Jawapan: Rumah dilelong kerana muflis.

Assalamualaikum...
Terima kasih kerana sudi berkongsi tips untuk membeli rumah lelong.
Saya nak tanya pendapat.

Ini pertama kali saya nak join lelong ni. Bukannya apa sebab saya nak beli rumah ayah saya balik. Rumah ayah saya ni nak kena lelong dalam 2-3 bulan akan datang. Bukan sebab tak mampu bayar tapi sebab dia telah diisytiharkan muflis dan sebagai anak, saya tak nak rumah ini jatuh ke tangan org lain. Kami sangat sayang rumah ini. Hari tu ada land valuer datang rumah dan ambil gambar.

Agaknye boleh ke saya kawtim dengan pihak bank ye?
Agaknya bank mana yg banyk songeh ye? 
Agaknya berapa % kenaikan yg berbaloi dari harga yg diorg letak ye?
Apa tips-tips yg saya perlu tahu kalu nak beli balik rumah ayah saya ni ye. Saya harap sangat awak dapat membantu saya yang mmg tengah buntu ni..

thanks.. :-)
AS

Jawapan saya :

Saya amat bersimpati dengan apa yang telah terjadi kepada ayah saudari SA. Terus terang, saya tidak dapat menjawab semua soalan kerana kurang pasti dan kurang berpengalaman. Saya harap ada jawapan yang bernas daripada pembaca-pembaca blog. Sebarang cadangan/jawapan sila utarakan di bahagian komen.

Nasihat saya, cuba berhubung dengan pihak peguam yang mengendalikan kes ini. Cuba dapatkan kontek peguam ini daripada bank pelelong. Ajak ayah berjumpa dengan peguam tersebut serta dapatkan nasihat daripada peguam tersebut serta berbincang tentang cara untuk mendapatkan semula rumah tersebut.

Jika pihak peguam bank pelelong enggan bekerjasama, tanya pendapat dengan peguam lain. Ini soal undang-undang yang hanya boleh ditangani oleh mereka yang pakar dalam undang-undang. 

Jika saudari tidak kenal mana-mana peguam, bolehla hubungi peguam di bawah:

Pn Nurul Muhaniza Hanafi / Pn Sri Rahayu
for and behalf of
Messrs Abu Zahar Syed Mohd Fuad & Partners
50F-3, Kelana Mall, Jalan SS 6/14,
Kelana Jaya, Petaling Jaya, 47301,
Petaling Jaya, Selangor
Tel: 03-7880 0288 / 012-2022 373
Fax: 03-7880 2298
Emel: ejja77@yahoo.com

Jangan lupa berdoa kepada Allah kerana dialah yang mengizinkan sesuatu perkara berlaku. Semoga dipermudahkan.
Harap membantu.

Klik LIKE kalau suka entri ni :)

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin

.