Tuesday, October 28, 2008

Pegi bidding 25 okt 2008

Sabtu lepas aku masuk bidding utk sorang klien aku ni... dah lama dah dia nak rumah tapi mcm2 masalah... alhamdulillah sabtu lepas aku berpeluang masuk bid bagi pihak dia... ade jugak aku kontek ejen lain utk dptkan surat yg menyatakan semua outstanding charges akan ditanggung oleh pihak bank sebab dlm POS dia tulis dia x tanggung. Yg aku perasan bank Standard Chartered jelah yg mcm ni... Auctioneer Ng Chan Mau. hehehe... ng chan mau ni best sebab selalu buat auction kt hotel... ade mkn2... maklumle co besor... xde hal nk byr sewa hotel mahal2...

Tak ramai org yg dtg... so aku mcm igt leh dpt kot RP. Aku pon register la... pastu duduk2... tulis kol 10.30 start tapi kol 11 baru betul2 start. Rumah yg aku nk rumah flat kt Sri Subang. Betul2 depan Sunway Pyramid ( ntah org yg ckp aku pon x pi tengok umah ni pon ).

First rumah yg kena bid rumah yg aku nak la... ceh ade lak lagi sorang masuk. So terpaksa bid la... drpd 50k naik ke 62k... pastu malas aku nk bid dah... xpela xde rezki le tu... cuba lagi lain kali... lain2 rumah sume aku tengok dpt RP je... mmg x ramai org...

tapi ok la walaupon x menang aku dah buat deal dgn ejen yg in charge tu (nama dia Charis) utk co-broke dgn dia utk projek beli umah lelong akan dtg. Marah betul dia bila dengar aku yg beli Casa Subang tu. Bank bagi 2.5% tu... rugi2... aku pon x terpikir nk co-broke waktu tu... apa nk buat... benda dah lepas... hehehe... lepas ni dia kata lehla co-broke dgn dia memandangkan ejensi aku ni bukan panel. Pastu leh share komisyen 50-50. Pastu aku still leh share komisyen yg aku dpt dgn bidder2 yg berminat utk register bwh aku. Adela bhg korang. Aku bukan jenis mkn sorang... hehehe... senang je register bwh nama aku...bagi nama & no ic... pastu kalau korang xde masa nk gi bid, Charis leh pegi bid utk korang pasal dia ejen full time. So jimat masa, leh dpt komisyen lak tu kalau menang bid. Best kan? ;)

8 comments:

co-broke tu mcm jv le jugak...hehehe

oo..paham dh setelah di bace skali lagi..

fara, kalu nk jadi agent, ape requirement dia eh? bape kena bayo? ade ke cert2 yg perlu di ambik?..fara buat full time or part time?

thanks..;-)

requirements dia...kalau tamau amik exam, kena register kt mana2 agency...ade joining fee sketla... fara buat part time dulu.. insyaAllah akan jadi full time..hehe kalau nk tau lebih lanjut leh calling2 or emel ye..tq!

hhmm tu la.. lain kali masuk auction.. boleh la pakai agent2 free ni.. bukan sebab untuk kita bayar diorang.. tapi untuk makan komisyen diorang.. at least diorang ada hasil.. kita pun dapat sikit.. 145k kalau 2.5% dah 3.6k tu.. wow.. rugi.. rugi.. tu la.. tak bagitau awal2...

fara...
"ade jugak aku kontek ejen lain utk dptkan surat yg menyatakan semua outstanding charges akan ditanggung oleh pihak bank sebab dlm POS dia tulis dia x tanggung. Yg aku perasan bank Standard Chartered jelah yg mcm ni... Auctioneer Ng Chan Mau."
biasanya memang bank stan chart ni akan tanggung full ke kalau agent dapatkan surat tu?...

tu la faris... rugi..rugi.. nk wat camno benda dah lepas...

jeguk, dah 2 kali aku masuk auction standard chartered tapi dua2 kalah. Yg first dia kata dia cover rm8k, 2nd dia cover rm10k. Rasanya lebih dari cukuplah tu...

Hi farah.. I baru nk blaja2 ttg prop auction nie.. im from melaka.. rasa nk reg under u.. i minat nk invest prop kat area kl/selangor, tapi kurang knowledge ttg potential area di sana..any idea or suggestion from u? Ttg komisyen tu how its work? Ble u cite sket? I kurang faham sket la.. :) tq.

Blog Widget by LinkWithin

.