Wednesday, November 5, 2008

Sign loan agreement...

Alhamdulillah malam tadi aku dah sign Letter Offer (LO) from CIMB berkenaan dgn loan rumah di Casa Subang. Officer CIMB tu dtg jumpa aku dgn ijam kt area rumah kitorang. Dapat set tuppaware sbb amik MRTA dgn diorang. hehehe... jadi le kan... aku amik MRTA 10 tahun je memandangkan rumah ni jv dgn faris, so mestilah mau jual cepat2 supaya cepat dpt untung... hehehe

Sepatutnya minggu lepas lagi aku dah sign LO ni tapi ada sedikit kesilapan dalam LO di mana dia tulis MRTA tu 30 tahun pastu atas nama ijam je. So mcm x fair pulak. So terpaksa aku call dia mintak tukar 10 tahun dan letak 2 nama utk MRTA. Kira 50-50 la. Lebih adil bagi kitorang.

Untuk loan rumah ni aku amik islamic loan BFR-1.95 with free moving cost maknanya semua yuran peguam akan dibayar oleh bank. Tapi untuk peguam tukar nama rumah mestilah owner jugak yang bayar. Aku dgn faris decide nk amik Junny sebagai peguam. Jap lagi aku akan call Junny untuk bincang pasal ni. Hopefully benda ni settle cepat & aku akan suruh Junny try mintak kebenaran untuk dpt access card masuk rumah ASAP.

Actually dah ade orang pon tanya pasal rumah tu untuk disewa malangnye access card x dpt lagi kan so x lehla bagi org sewa lagi... Kitorang hanya ade masa 90 hari je drpd tarikh lelong. Rasa memang x sempat la tapi peguam boleh tulis surat mintak extension.

Untuk rumah aku yg Bukit OUG tu pon blom siap lagi tapi peguam aku dah mintak extension. Expired 1/11/08 ari tu. Dpt extension lagi 3 bulan kalau x silap. So senang jugakla hati aku ni kan sebab dpt peguam yg alert & buat keje. Rasanya ade kena bayar penalti tapi x byk. Aku x pernah lagi kena penalti ni sbb rumah sebelum ni siap on time. Kira pengalaman pertama la ni. Tapi aku x kisah sgt pasal penalti ni pasal duit sewa bulan2 pon dah start masuk. Boleh jugak cover benda2 mcm ni. Kalau ada sesiapa yg pernah kena penalti ni boleh jugak share kt sini ye. Sharing is caring maa ;)

9 comments:

farah..turunkan la sikit ilmu macam ne nak wat jv?nama umah 2 nama ke atau 1 nama?

Ko punya konsep JV buat macam mana ekk??

Property atas nama sapa?
Loan atas nama sapa?
Macam mana korang agihkan untung?
Ada tak agreement antara korang?
Boleh tak refinance?

penalti?

ala brape percent jerk.. celah gigi fara je lah.. huhu

aku dpt extend 2 bln jer tp dh 2 kali.. harharharun salim bachik tul

Salam, utk konsep jv sebenarnya terpulang kpd individu. Nak buat 2 nama boleh, satu nama pon buleh. Aku kalau boleh nk buat 2 nama tapi dah Faris takmo letak nama dia so aku letak satu nama jelah. Niat kena baiklah...Jgn tipu org tak baik wooo...

Bling2, 2 kali maksudnye dah 4 bulan ek? lamanye ek? tak tau lagi ko nye penalti berapa?

alhamdulillah.. dah setel bab LO.. lepas ni suruh junny buat cepat skit hahah.. nak makan sewa cepat ni.. aku tau ada banyak org cari casa subang ni..

alhamdulillah faris... tu tadi aku dah ckp dgn junny, suruh cari jalan nk dpt access card cepat..dia kata dia try usaha apa yg patut...doa2 jekla...

Macamana kita nak mengetahui market value sesuatu rumah tuh. Ada tak kenal jurunilai hartanah or web yg berkenanan?

berapa korang nak sewakan casa subang tu? standard rate ctu berapa ek?dekat je ngan opis aku dulu...huhu

mszinc, cara aku senang je..tengok latest 3 month nye iklan jual beli...kt situ dah boleh agak...aku xde kenal mana2 valuer...

ganurianz, casa subang sewa dari rm1.1k-1.5k utk keluasan 682sf.

Blog Widget by LinkWithin

.