Monday, July 20, 2009

I'm back! :)

Alhamdulillah setelah lama bersawang blog ni akhirnya aku dpt update balik mcm biasa. Terima kasih atas ingatan dan doa kawan-kawan serta pembaca blog yang x seberapa ni. Sepanjang tempoh bertapa byk jugak kemajuan yang berlaku pada blog-blog sebelah dan proses pindah milik rumah-rumah aku yg tertunggak. Antara update yang berlaku :

1. BO - Dah start bayar monthly installment rm531 dgn Ambank. Dalam perancangan untuk keluarkan EPF akaun 2 husband, bayar lumpsum akaun 2. Tgh prepare dokumen. Belum apply lagik. Nak buat ansuran bulanan x boleh sebab rumah ni nama aku sorang je.

2. CS - Still belum dapat access card. Ada pergerakan kerja lawyer. Maybe x lama lagi dptla tu. Masalah utama : Tenant x bayar sewa & byk alasan! hoho! Aku baru call maintenance opis konon2 nk suruh potong air tapi dia kata semalam tenant baru byr bil air terkumpul sejak 4 bulan lepas sebyk RM 63.90 (ciputnye bil air). Aku jugak kena buat surat bagi maintenance opis supaya kalau tenant dtg bising2 mereka akan tunjukkan surat tersebut. So camne? Nak buat ke nk tunggu sampai hujung bulan?

3. Cemara - Dapat kurangkan monthly installment drpd rm563 ke rm475. Kenapa? Aku tulis surat mintak revised installment ikut BLR semasa = 5.55. Aku jugak dah apply ke EPF untuk buat ansuran bulanan sampai akaun 2 habis. Masih dlm proses. Belum approve lagik. So lepas ni bolehla simpan duit tambahan rm563 ke ASB setiap bulan :)

4. ODASB/RHB - Dapat kurangkan interest OD daripada BLR-0 jadi BLR-0.5. Ini pon kena tulis surat. Berjanggut gak tunggu. Dengarnya juruukur dpt kurang BLR-1. Mm takpela dpt jugak kurang... alhamdulillah...

5. PI - Satu2nya rumah under construction yg aku beli (First house waktu tu x study langsung main beli je). Bermasalah lak tu. Dalam proses tukar developer. Baru dpt surat drpd CIMB utk byr principal shj rm312 selama sethn starting Sept 2009 (sebelum ni byr rm812 for nothing!). Developer baru pulak mintak bagi kebenaran spy bank bagi full disbursed loan utk diorang teruskan projek. Huh... kalau diorang pon lari macamana pulak ek? Konfius2... ikut hati tanak bagi... tapi nanti bila rumah tu nk siap? Any suggestions?

6. CC2 - Alhamdulillah Pokli kata dah dpt penyewa rm1.5k sebulan. Rumah xde perabut. Best!

Mm setakat ni tu jelah perkembangan terbaru... insyaAllah listing hot auction property akan dikemaskini dari semasa ke semasa. Tak sabar rasanya nk berpuasa dan beraya... hahaha over pulak... ok kawan-kawan...
Selamat Melabur & Rancang kewangan anda demi masa depan org2 tersayang!

12 comments:

Salam, Fara tahniah sebab dah banyak ada rumah. Aku baru join blogger, baru ber TT ngan geng2 PMC & baru nak belajar invest utk hartanah. Sekarang tgh kumpul2 modal/restructure finance. Banyak info dlm blog ni & tq for the info & dah add kan blog Fara ni in my blog :)

Lamanya tak dengar cerita... skrg ok dah kak? larat bawak badan dah?

Alhamdulillah boleh kata okla... mengah + letih sket2 tu biasala... :) janji dah boleh update blog!

salam...
wahh...lama tul dia bertapa..anyway..tahniahler..muga sihat2 selalu n dipermudahkan segalanya...

odrhb dapat blr-0.5 jek ke...x counter back ker?

saya puunya arituh bila antar surat..kena reject..pastu tepon balik...ngomel2 skit..cakap nak bukak odcimb pastu close odrhb..xlama lepas tuh dapat surat revise ke blr-1..saya punya serta isteri skali dia revise...Alhamdullilah..

boleh ke cuti2 m'sia waktu sarat2 nih?heheh

rumah tak siap tu biasalah ..saya punya dekat selayang dah 4 bulan bayar bulanan ...rm500

progress ??!!!! tapak bukit pun tak rata lagi ..hampeh

rumah aku kat puchong dah terbengkalai 7thn..sebulan 650..talam punya projek...elakkan membeli projek talam dua muka ni..

Akak dah berapa bulan sekarang ni..

Saiful sebbaik la talam dah bankrup.. kalau tak orang lain pun lingkup

isk isk... ramai rupenye mangsa2 rumah x siap ni... apa nk buat, byr tetap byr sbb tanak nama kena blacklist..hopefully masalah kite semua boleh settle dlm masa terdekat...

jeguk, baru jap tadi call RHB, officer tu kata nanti dia tanya bos dia :D harap2 dpt BLR-1...

Pasal cuti2 msia tu... tataula dpt pegi ke tak... kena tanya doktorrrr

Wida, akak baru 4 bulan... tapi kaki dah bengkak... itulah dia penangan twin..huhuhu

wida, talam belum bankrup lagi.masih listed di BSKL lagi...yg bankrup anak2 syarikat dia je..so hati2 la selepas ni..ingatkan kawan2 sedara mara kalau nak beli rumah..

Fara, td jugak aku call RHB nak mintak reduce interest rate rumah sekarang. Dia kata boleh bagi BLR-1, tp lock-in period akan tambah lagi 6 tahun, terus xjadi...

Talam, semalam aku baru dapat surat jgk projek kat Serdang, teres 1 tingkat, mintak bayar deposit air&api, dah 3 tahun+ terbengkalai, tapi ni member aku punya, dia dah ke Germany & subkan kpd aku

boleh ke kita mintak bank untuk reduce blr ... sama ke process macam refinance atau markup loan tu ?

any advise?/

Kita boleh minta bank utk reduce rate ikut rate semasa atau buat revise BLR ikut BLR semasa. Utk reduce rate, kalau approve maka lock in period akan bertambah la... Prosesnye lebih cepat drpd refinance /mark up loan cumanye kita x dpt apa2 cash dlm tgn... cuma kurangkan bayaran bulanan shj...

Blog Widget by LinkWithin

.