Tuesday, November 15, 2011

Cover Note Insurance

Pernahkah kawan-kawan pembaca semua mendapat surat peringatan seperti di bawah ?

1st Reminder - Insurance Renewal

Soalan daripada salah seorang ahli group Property & Co :

Untuk rumah flat/apartment, setiap tahun fire insurance akan di perbaharui oleh pemaju.
Soalan saya, siapa pula yang bertanggungjawab untuk submit salinan polisi kepada bank peminjam?

Jawapan :

Tahukah anda? Untuk setiap rumah flat/apartment/kondominium, pihak JMB/developer akan membeli insuran kebakaran untuk semua flat/apartment/kondominium di kawasan tersebut. Apabila tiba waktu pembaharuan setiap tahun, pihak bank akan meminta pemilik menghantar salinan Cover Note Fire Insurance yang terkini untuk urusan kemas kini rekod mereka. Jika peminjam/owner gagal menghantar salinan Cover Note Fire Insurance tersebut maka pihak bank akan membeli insuran yang lain dan mengenakan caj tersebut ke atas akaun peminjam/owner

Apa yang biasa saya lakukan, saya akan menghubungi pihak JMB/developer untuk faks/emelkan Cover Note Fire Insurance kepada pihak bank. Saya jugak akan follow up samada pihak bank sudah terima atau belum dokumen tersebut. Setiap tahun untuk setiap rumah saya buat macam ni. Leceh ke? Bagi saya setakat angkat telefon takdela susah sangat. Tapi kalau ada sekretari yang tolong buatkan lagi best... hehehehe....

Percaya tak ada orang yang rela membayar caj insuran baru yang dikenakan oleh pihak bank kerana tidak sedar tentang perkara ini? Atau malas nak angkat telefon dan follow up sana sini. Kalau rm seratus dua mungkin tak mengapa.... tapi kalau nilainya seribu dua (untuk kondominium yang mahal).... macamana? rugi lah! Untuk mereka-mereka yang sibuk tahap melampau tu, boleh upah saya juga untuk uruskan perkara ni. Caj? Jangan risau boleh kawtimlah! ;)

Klik LIKE kalau suka entri ni :)

4 comments:

mengalami masalah yg sama...sbb SETIAP tahun kena make sure pihak insurans fakskn doc ni....

LECEH

i like

saya salah sorang yang bayar 2 insurans kebakaran.
alasan: tak sempat/ tak tahu

huhu..bank ada bg notis ni yer..cam tak pernah dpt plk..

Dunia Baru, saya boleh tolong... takde masalah ;)

Anon, saya boleh tolong jugak... no problem!

Kakct, ade je... saya bertindak pon kalau dah dapat final reminder... huhuhu...

Blog Widget by LinkWithin

.