Wednesday, November 23, 2011

Dilema modal...

Salam kawan-kawan semua...

Nampaknya bila aku bukak cerita pasal hartanah ramai yang berminat nak cuba tapi garu-garu kepala dok pikir pasal modal... Jadi aku nak share satu artikel yang aku cedok daripada blogger dan pelabur hartanah Faridzaswadi.

Semoga dapat memberi ilham atau idea kepada rakan pembaca yang ada kemahuan, tapi masih ragu-ragu untuk bertindak akibat kekangan MODAL...


Dalam menyediakan modal untuk memulakan pembelian hartanah, aku lebih suka mengekalkan komitmen sedia ada, tanpa ada bebanan tambahan, dan aku lebih suka bermula dengan duit simpanan sendiri. Simpanan sendiri adalah yang terbaik. Kalau kita tak mampu sekarang, kita perlu mula mengumpul dari sekarang dan tetapkan target bila kita akan berhasil untuk mengumpul sekurang2 nya 10k. Tapi pada aku yang paling baik kalau ada 11k, sebab kita boleh buat sijil ASB dan kemudian cagarkan pada RHB untuk mendapatkan RM10450.00 yang bersamaan 95% nilai sijil ASB kita setelah kita OverDraftkan. Sila rujuk entry2 yang lepas untuk pemahaman tentang OD against ASB. Berapa lama jangka masa untuk kita kumpul 11k ni? Kalau kita mampu menyimpan 1k sebulan, ianya mengambil masa 11bulan.. kalau kita mampu menyimpan 500.00 sebulan, ianya mengambil masa 22 bulan, hampir 2 tahun. Itu lebih baik, daripada tiada apa2 cita2 langsung. Jadi, kalau kita mampu menyimpan 500.00 sebulan, setiap 2 tahun kita sudah mempunyai modal untuk memiliki sebuah rumah yang berharga dalam lingkungan 70-80k sebuah, yang boleh merupakan sebuah apt low medium atau medium cost, mencukupi untuk bayaran muka 10% dan duit lawyer fee.

Cara yang kedua adalah melalui pengeluaran EPF. Sekiranya kita adalah pekerja swasta yang mencarum dalam EPF, dan telah bekerja lebih kurang 5 tahun, dengan gaji purata 2k sebulan, dalam akaun 2 kita memang akan ada lebih daripada 10k, dan…secara teorinya, katalah kita telah membeli rumah pertama pada harga 80k, dan dalam akaun 2 EPF kita ada 16k, bermaksud kita boleh keluarkan 16k tersebut dan kita boleh membeli lagi 2 buah rumah yang berharga lebih kurang 80k sebuah. Kalau kita sudah berkahwin? Gunakan rumah yang ketiga tersebut atas nama pasangan kita, dan pasangan kita juga boleh mengeluarkan 16k duit EPF dia, untuk membeli 2 buah lagi rumah yang berharga lebih kurang 80k. kesimpulannya.. daripada modal asal 10k, kita gunakan duit EPF kita dan pasangan kita, akhirnya kita memperolehi 5 buah rumah.. Ooo.. cara ni aku pernah cerita pada mereka yang pernah TT dengan aku.. mungkin pada diorang.. repeated story.. tapi.. ni la hakikat yang korang perlu lihat.. gunakan sumber sendiri… tanpa perlu menggunakan pinjaman peribadi..

Cara yang ketiga.. masih berpegang pada prinsip mengekalkan komitmen peribadi pada pihak bank pada tahap yang sama.. kita cuba lihat apa yang kita ada.. kereta?? Berapa tahun kita dah guna kereta kita?? Berapa nilai market value sekarang dan berapa nilai baki pinjaman?? Contoh, kalau kita membeli proton wira baru pada 5 tahun yang lalu pada harga 42k, dengan pinjaman 7 tahun, pada interest rate 4% setahun, loan 90%.. 37,800.00.. monthly payment 576.00 sebulan. Kalau mengikut kiraan, baki pinjaman di tolak rebet interest, lebih kurang 11k. katalah.. nilai market value semasa proton wira tersebut, 25k.. apa kata kita refinancekan, mungkin margin of finance boleh pergi 85%, bersamaan loan amount 21k, dan di tolak baki pinjaman 11k, ada baki 10k. ditolak processing fees, insurance dll yang mungkin dalam lingkungan 1k, masuh ada baki 9k.. loan amount baru 21k, pada interest rate 5% untuk pinjaman 5 tahun, monthly payment yang baru adalah lebih kurang 440.00 je. Kita dah kurang komitmen bulanan daripada 576.00 kepada 440.00.. kita ada 136.00 extra money bulanan, dan kita ada 9k cash in hands… dan kita akan pakai wira tu untuk 5 tahun lagi. Ada terpikir nak tukar kereta baru ke? Kalau rasa tukar kereta baru lagi penting.. terpulang la.. aku cuma provide cara je. Kalau kita ada rumah sendiri yang kita duduki untuk sekian lama, pun kita boleh refinancekan semula untuk mengumpul modal.

Ketiga2 cara yang aku tunjukkan, adalah contoh.. cara yang praktikal.. dan boleh kita buat dan telah di buat. Banyak lagi cara lain yang terdapat. Ada saper2 nak kongsi cara masing2?

Jadi ada sapa-sapa nak tau dari mana aku dapat modal untuk beli hartanah?

Since aku dulu baru-baru kawen pon loser jugak... tiap-tiap bulan negatif...even kad kredit pon dah capai had credit limit (lebih kurang rm9k kalau tak silap). Jadi, suatu hari aku duduk berbincang dengan ijam macamana nak atasi masalah kami yang semakin kritikal. Kami ambil keputusan untuk membuat Personal Loan. Jeng jeng jeng... Kami ambil PL rm22k, settle hutang CC rm9k dan selebihnya aku gunakan untuk membeli rumah lelongku yang pertama di Bdr Sri Permaisuri. Waktu tu tahun 2005.

Tahun 2007 kami refinance rumah tu dan dapat balik rm20k++ untuk beli rumah lagi.

Kemudian kami keluarkan duit EPF dan beli 2 buah rumah lagi.  

Kemudian kami refinance rumah ke-3 beli rumah lagi dan seterusnya.

Dengan syarat selepas refinance kita masih mendapat aliran tunai positif daripada rumah-rumah sewa tersebut. Dalam bahasa mudahnya, kadar sewa lebih tinggi daripada instalment bank + maintenance. Untuk dapatkan kadar sewa yang baik, lokasi memainkan peranan penting. Panjang cerita kalau nak tulis kat sini. Boleh masuk seminar kami di Property & Co juga dan boleh tanya macam-macam kat situ :)

Boleh ke buat refinance sebelum 5 tahun?

Boleh tapi kena bayar penalti lah... Contohnya kalau nak refinance boleh dapat cash rm50k, apa salahnya kita bayar penalti rm5k tu. Bagi aku fast action = fast result. Aku nak modal dan melabur secepat mungkin sebab aku nak bersara seawal mungkin dan buat benda-benda yang aku suka. Yang ni matlamat aku. Matlamat penting dalam hidup kita supaya kita lebih fokus dan istiqamah dengan apa yang kita lakukan.

Dari mana aku dapat keberanian untuk membeli rumah?

Sejak tahun 2007 sehingga kini, aku sentiasa akses ke forum dan blog-blog pelaburan hartanah dan berinteraksi dengan mereka yang sama matlamat dengan aku iaitu membuat pelaburan hartanah untuk bersara awal. Mereka semua jadi kawan aku walaupon hanya kenal di internet. Kami menyokong dan memberi galakan antara satu sama lain daripada proses membeli sehingga berjaya disewakan kepada penyewa. Malah kami juga berkongsi membeli property jika modal kami terhad. Cuma aktiviti aku agak terbatas sebab kebanyakan daripada diorang ni kaum lelaki... hehe... adalah 2-3 orang perempuan seperti Kak CT dan K Aida. Kalau diorang buat perjumpaan 10 kali, adalah 2 kali yang aku join... tapi Alhamdulillah kami bergerak bersama-sama dan memang ada antara mereka ni yang dah resign dan mencapai financial freedom contohnya Pie dan Bri. Best kan? Target aku umur 35 nanti aku dah capai financial freedom dan nak resign. InsyaAllah. Moga Allah permudahkan.

Malah Property & Co juga ditubuhkan bersama kawan-kawan blogger RN dan Haruki yg mempunyai minat yang sama - hartanah. Matlamat kami ingin menyedarkan kawan-kawan tentang kepentingan melabur dalam hartanah untuk mencapai financial freedom yang diidam-idamkan.

Hmmm... kalau aku yang bukan anak orang kaya, kerja biasa-biasa, dulu loser ni pon boleh ada > 5 buah rumah, kenapa korang tak boleh? Fikirkan.

Klik LIKE kalau suka entri ni :)

10 comments:

agak setuju dengan posting kali ni..

Dunia Baru - selama ni agak tak setuju ye? :D gurau-gurau je...

Overdraft dah open balik ek untuk personal?

belum... untuk company still boleh...

terbaeklah..
pasal PL.. boleh fullsettlement awai2 ker??

pasal PL nak settle awal ke tidak... terpulang pada keadaan semasa... kalau rasa-rasa komitmen dah tinggi eloklah stop beli hartanah sekejap dan clearkan PL atau komitmen lain yg ada...

Lepas tu boleh sambung beli hartanah semula... :)

salam
nk tanya pasal pengeluaran epf. saya dah beli rumah pertama dgn keluarkan epf dan kongsi loan bersama suami. slps hbs lock in period suami refinance rumah trsebut atas nama dia shj. suami ada bertanya pd peg epf boleh tak saya keluarkan epf saya utk beli rumah lain, peg itu jwb yg sy perlu keluarkan nama sy dr geran rumah pertama baru blh guna epf utk beli rumah lain.tp dr statement puan mcm tak perlu. blh beri pendapat?
tq

Salam Pn Lina, saya kurang pasti tentang perkara ini. Untuk kepastian sila hubungi Pusat Panggilan KWSP, 03-89226000. Pn terangkan keadaan Pn, insyaAllah mereka akan membantu.

jom jom ramai ramai kita meriahkan dunia luar!

pasal EPF tu, sepatutnya tak boleh..

saya cadangkan puan pergi ke Branch lain pula...

experience saya-mereka pun confius

Proud of u. Aku yg tak gerak2

Blog Widget by LinkWithin

.