Tuesday, January 24, 2012

Rujuk

Resit bayaran peguam yang ditolak terus daripada wang deposit pembeli
Alhamdulillah... beberapa hari selepas saya menulis entri yang ini, pembeli yang 'tak jadi' (en M) sebelum ini telah menghubungi saya dan menyatakan hasratnya untuk 'rujuk semula'. Jangan salah faham :) Bukan rujuk apa, cuma rujuk kembali proses penjualan Cemara kerana katanya dia kini mempunyai wang deposit yang mencukupi.

Ada juga beberapa orang pembaca blog yang mengemel saya menyatakan hasrat ingin membeli unit saya di Cemara tetapi saya lebih berat untuk meneruskan proses penjualan dengan en M. En M juga membuktikan yang dia tidak main-main dengan keputusannya kerana dia menyertakan sekali wang baki 10% deposit yang sepatutnya diberikan pada saya 2 bulan dahulu.

Tambahnya lagi, jika bank tidak meluluskan pinjaman yang dibuat atas nama isterinya, dia sanggup hilang wang deposit tersebut. Bagi pihak saya, saya bersyukur. Cuma saya mohon kepada peguam dan en M untuk melengah-lengahkan proses tukar nama dan disbursement kerana saya ingin mengelak daripada dikenakan penalti oleh pihak bank. Maklumlah bermula Julai 2012 pihak bank tidak lagi boleh mengenakan penalti seperti yang diarahkan oleh Bank Negara. Alhamdulillah en M dan pihak peguam pon bersetuju.

Semoga proses penjualan rumah dipermudahkan Allah. Amin.

8 comments:

nice story. when pure investor deal with a pure investor

Maklumlah bermula Julai 2012 pihak bank tidak lagi boleh mengenakan penalti seperti yang diarahkan oleh Bank Negara..

apa maksudnya?adakah pas nie tiada lagi lock in period??

saya pun ingin tahu jawapan berkenaan persoalan di atas...

tak kena LIP tu termasuk S&P yang lama ke???

Salam, sila rujuk http://www.propertywaltz.com/2011/11/peraturan-baru-bank-negara.html

Harap membantu.

Salam ctfarazila, boleh bagi penjelasan tentang kenyataan di bawah? Saya dapat daripada entry link di atas...

"kalau anda ada projek property betul2 below market value yg bagus, yang memang pasti buat duit semasa beli rumah tu, baik buat loan segera."

1. buat loan segera? ape beza dgn buat loan lepas Julai 2012?
2. adakah LIP sedia ada terbatal lepas Julai 2012?

Harap dapat membantu saya.

Salam tuan,

1. Buat loan untuk beli rumah adalah sangat digalakkan pada bila-bila masa tanpa perlu menunggu 1 Julai 2012. Takde beza buat loan sekarang atau selepas 1 Julai 2012.

2. Ya. Bermula 1 Julai 2012 LIP sedia ada terbatal.

terima kasih ye sebab sudi beri penjelasan. ^_^

Blog Widget by LinkWithin

.